Potěšující fakt, že tištěná
média stále žijí a ne skomírají, potvrzuje nejnověji první
číslo magazínu Crook. Tématicky pestrá směsice s důrazem
na oldskoolový přístup v skateboardingu, dokumentární
foto, grafickou poezii i hudbu dává přesah především
tam, kde tuší čtenářský potenciál mladších, ale o to víc
DIY orientovaných lidí. Crook je tiskovina vzniklá z
potu a nadšení tvůrců.
Od první stránky máte pocit
spiklenectví. Revoluce, dynamika, posun… všechny tyto
atributy se prolínají na dvaosmdesáti stránkách na
křídovém papíře s vyšší gramáží. Punk může být
mrtvý, ale nadšení z jízdy nedokáže nic přebít. Právě tento
vklad magu v A5 formátu brnká na strunu všech, kdo mají
rádi svist větru ve vlasech – jedno jestli jsi prkýnkář,
cyklista, motorkář anebo běžec. Až archetypálně strohá
architektura tiskoviny připomíná zlatou éru samizdatu.
V novince zaujme hned několik
zajímavých osobností, ať už v roli fotografů, či dopisovatelů.
Nejznámějším je fotograf světového formátu Sergej Vutuc, jehož
syrová černobílá fota výrazně vyměřují rytmus celého
Crooku. O hudbě zajímavě, s nadhledem i poutavostí píše Jan
Tomáš, mj. kytarista Tomáš Palucha. Jakub Jarolím
poutavě reportuje o skate scéně na Bali. Profil Štěpána
Adámka podtrhává výjimečnost právě narozeného fénoménu.
Crook dává šanci nezkresleně
zachytit atmosféru při stavbě skateparku v malé obci na
východě Slovenska v Margecanech. Dost možná
nejamatérštější, o to víc však působivá reportáž je
stejným dílem čtenářsky strhující i autentická. Dalším
velmi dobrým článkem je profil bubenické osobnosti jménem Mario
Rubalcaba. Průřez jeho kariérou ukazuje, že pracovitost není
zapomenutou hodnotou, ale spíš demonstrací životní vitality.
První číslo Crooku proto řadíme na čestné místo
mezi ostatní české pokusy o zasvěcení do subkulturních kontextů
podobně jako OKOLO, Pedal Project anebo Komfort
Mag. Rozhodně doporučuji!
~Oskar Švarc~
Žádné komentáře:
Okomentovat