pondělí 13. října 2014

PÍŠE SE ROKU CROOKU 2!


Pokud vás první číslo Křiváka předvědčilo o životaschopnosti volnočasových aktivit, pak dvojka má dvojnásobně zhuštěnou informaci ze světa, kde se chyby nepromíjejí. Obálka je stejně jako obsah znitější, připomíná zajímavou textilní strukturu.



Pravdou zůstává, že rýhy na betonu k prošoupaným nudieskám prostě patří, svět nespoutaného světa triků na pětníku nebo chcete-li rampám ve skříních vyžaduje vyšší úsilí o kreativitu i nasazení. Příběh bosenského uprchlíka Sergeje Vutuce, který mapuje skejtové úsilí od Noviho Sadu až po Fukušimu fascinuje mrazivě chladnou sondou do místa se zvýšenou mírou radiace. Nelze nepodotknout, že Vutuc patří i mezi výjimečné fotografy. Z fotek dýchá postindustrialismus v esenciální, až psychedelické podobě.
Ztohoven není jen Týc. Vladimír Turner, svérázně tvrdohlavý AV tvůrce konfrontuje svět s mottem tvoř a zlob. Jak dalece je respekt oprávněný posuďte v následujícím videu.


Jestliže je ilustrace úvodem do duše, pak ta křivácká musí vypadat jako spirála díky surovému stylu Štěpána Adámka. Supernaturální sonda ošklivosti se v propracovaném Štěpánově podání mění v cílenou satiru a zastiňuje tak pompézní projekty na hranici mezi reklamním a zábavním průmyslem, k čemuž odkazuje i úplně poslední, agonickou grafikou přesycená trojstrana H/L.

http://horylesy.cz

Hudební reportáže nestojí stranou od skejtového hnutí, které díky kolektivům stojí a padají i na prolínání s punks už od nepaměti, což se dá připomenout několika příklady z dob prkýnkářského pravěku. Líťa není jediným, kdo pamatuje. Jezuse magický realistimus závislosti na prknu přivedl až do blázince, ale vyvzdorovaný návrat nebyl jedinou ingrediencí stěžejní reportáže. Havířov nabízí mnohem víc, jsou tu kriminálnicí, přebytek drog i prodejného sexu. Kličkovat mezi rozkladem na skejtu tu patří mezi nejvíce evoluční proměny společnosti.


Skvělý článek Petra Bláhy o ikonickém archetypálním artworku na prknech, jež tvarem připomínají spíš uříznutá žehlící prkna, odvedl zásadní práci při dohledání nejzásadnějších tvůrčích směrů od Dog Townu až po švédský Polar hrající dost zásadní roli v životě legendárního Pontuse. Ilustrátor Lukáš Hutter byl borcem nejenom v grindování za hranou, ale také v buldočím zápalu pro křížení malby a ilustrace v libovolných pořadích. Obrazovou férií Galerie se oko doroluje až do legendárního Vraha, kde už pomalu vítáte Peleton s Or na zpáteční cestě z Balkánie, kterou důsledně jako málokterá reportérka/reportér zpracovala Judita, jinak také velký talent tuzemské grafiky.


~Oskar Švarc~

Crook 2 můžeš koupit TADY nebo se pro něj stav v našem novém prostoru v Konviktské 30, Praha 1.

1 komentář: